Kernwaarden

Met ons team geven we dagelijks invulling aan ons onderwijs via de kernwaarden: betrokken, ondernemend, veilig en eigenaarschap. Deze kernwaarden vormen een rode draad binnen het onderwijs, zijn het kompas van ’t Klokhuis en zorgen ervoor dat we de juiste weg volgen naar onze stip op de horizon. Ze geven antwoord op hoe we de goede dingen, goed blijven doen.   

Op ’t Klokhuis zijn we betrokken bij elkaar, als team, als groep en als gemeenschap. We kijken naar wat een kind nodig heeft en naar wat het al kan. Het creëren van een veilige omgeving is de basis van alles wat we doen. Veiligheid betekent voor ons dat een kind zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt. Alleen in zo’n omgeving kunnen kinderen zichzelf zijn en tot bloei komen. We moedigen kinderen aan om ondernemend te zijn, nieuwsgierig en actief. Kinderen leren niet alleen wat er moet gebeuren, maar ook hoe ze tot oplossingen kunnen komen. Eigenaarschap betekent bij ons dat kinderen weten waar ze mee bezig zijn, waarom ze dat doen en het nemen van eigen verantwoordelijkheid. We betrekken de kinderen bij de eigen leerdoelen, delen successen van de kinderen met de omgeving en laten de kinderen leren van wat nog lastig gevonden wordt.   

Didactisch handelen met het Expliciete directe instructiemodel

Op onze school werken we met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Dit model helpt ons om de leerstof op een duidelijke en gestructureerde manier aan te bieden. Het doel van EDI is dat de leerlingen aan het einde van de les precies weten wat ze moeten kunnen. De leerkracht legt de lesstof stap voor stap uit en controleert regelmatig of de leerlingen de instructie goed begrijpen. Daarna verwerken de leerlingen de leerstof zelf. 

De instructie volgt de volgende fasen: 

  • Ik doe het voor 
  • Wij doen het samen 
  • Jullie doen het samen 
  • Jij doet het alleen 

Instructie vormt het hart van effectief onderwijs. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen recht hebben op een goed georganiseerde les, waarbij de leerkracht uitlegt, voordoet en hardop denkt. Dit helpt de leerlingen om goed te leren, omdat zij vaak de leerkracht nodig hebben om tot begrip te komen. De leerkracht heeft het overzicht over het leerproces en weet welke kennis en vaardigheden essentieel zijn om aan te bieden. 

Volgen van de ontwikkeling

Op ’t Klokhuis werken we volgens een vaste cyclus om het onderwijs steeds beter af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen. Deze werkwijze noemen we de OGW-cyclus. Dit houdt in dat we vier stappen werken: waarnemen, begrijpen, plannen en uitvoeren.

  • Waarnemen: we starten met goed kijken naar hoe het gaat met leerlingen. Dit doen we door toetsen te bekijken, met kinderen in gesprek te gaan en andere gegevens te verzamelen.
  • Begrijpen: Daarna proberen we te begrijpen wat de informatie ons vertelt. Wat heeft een groep of een leerling nodig om zich verder te ontwikkelen?
  • Plannen: vervolgens maken we plannen op maat. In teamoverleggen bespreken we hoe we ons onderwijs kunnen aanpassen zodat het goed aansluit bij wat de leerlingen nodig hebben.
  • Uitvoeren: daarna voeren we de plannen uit de klas. De plannen zijn flexibel. Als we merken dat iets anders beter werkt, dan passen we het aan. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind krijgt wat het nodig heeft.

Samenwerking met ouders

Om een kind zo goed mogelijk te laten ontwikkelen, is een nauwe samenwerking nodig tussen ouders, kind en leerkracht. We streven naar educatief partnerschap met ouders. Dat betekent een wederzijdse betrokkenheid van ouders en school om optimale omstandigheden te realiseren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school. Dit doen we door te kijken, te luisteren en het bijstellen van doelen in overleg met ouders en het kind. Ouders voelen zich hierdoor betrokken bij de ontwikkeling van hun kind en bij alles wat er rondom de school gebeurt.