Zo werken wij op 't Klokhuis

Expliciet Direct Instructiemodel (EDI)

Wij geven les volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). EDI is gericht op het geven van een instructie waarbij de leerkracht de kinderen vertelt wat ze aan het einde van de les moeten kunnen. Tijdens de instructie controleert de leerkracht of de kinderen de instructie begrijpen. Na deze instructie verwerken de kinderen de leerstof. Tijdens de instructie komen de volgende fases aanbod:

Ik doe het voor – wij doen het samen – jullie doen het samen – jij doet het alleen.

Instructie is het hart van effectief onderwijs. Leerlingen hebben recht op een goed georganiseerde les van de leerkracht die voor de klas staat en uitlegt, voordoet en hardop denkt. De meeste leerlingen hebben namelijk de leerkracht nodig om tot leren te komen. De leerkracht overziet het leerproces en stelt vast welke kennis en vaardigheden cruciaal zijn om aan te bieden.

Thematisch werken

Bij de kleuters werken we met rijke thema’s. Alle vakgebieden zijn met elkaar verbonden binnen het thema. Gedurende het thema maken we de kinderen mede-eigenaar door hen leervragen te laten opstellen. Binnen het thema doen de kinderen een klein onderzoek naar iets dat zij interessant vinden. Samen met de kinderen brainstormen we over het onderwerp, bedenken we (onderzoeks)vragen, gaan we op onderzoek uit en maken we dingen die passen binnen het thema.

De groepen 3 t/m 8 werken met de methode Blink geïntegreerd. Ieder jaar zijn er 5 thema’s waarbij thematisch wordt gewerkt. Binnen het thema is er ook aandacht voor onderzoek doen. Gedurende een thema worden er verschillende kenniskaarten gemaakt. Een kenniskaart bestaat uit plaatjes, woorden en figuren en visualiseert de samenhang in de leerstof die je onderwijst. Tijdens deze lessen wordt de verantwoordelijkheid geleidelijk overgedragen op de kinderen.

De Vreedzame school

Op ’t Klokhuis maken we gebruik van de methodiek ‘De Vreedzame school’. Binnen een vreedzame school worden kinderen gehoord en gezien. Ze leren om samen beslissingen te maken en conflicten op te lossen.

Kinderraad van 't Klokhuis

Vanaf schooljaar 2024 – 2025 werken we op ’t Klokhuis met een kinderraad. De kinderraad bestaat uit twee leerlingen per leerjaar uit de groepen 5 t/m 8. Onze kinderraad mag actief meedenken over zaken die te maken hebben met ’t Klokhuis, gericht op de kinderen van de school. Ze praten, denken en handelen mee over ideeën die op school binnenkomen. Kinderen hebben een geheel eigen, frisse kijk op de wereld om hen heen. Het meedenken betrekt de kinderen bij de school en de omgeving. Het is belangrijk om te weten wat er in de kinderen omgaat, te luisteren naar wat er speelt bij hen en er vervolgens met elkaar over te gaan praten.

Onze kernwaarden ‘betrokken’ en ‘eigenaarschap’ sluiten mooi bij de kinderraad aan. De kinderen uit de kinderraad vertegenwoordigen alle kinderen van ’t Klokhuis. De leden van de kinderraad krijgen een grote verantwoordelijkheid doordat er van hen verwacht wordt dat ze weten wat er leeft onder de andere kinderen van de school. Ook de andere kinderen krijgen hier een verantwoordelijkheid in, door goed na te denken over de ideeën die besproken kunnen worden. Hierdoor zorgen we voor betrokkenheid bij ’t Klokhuis. Als team komen we zo ook te weten wat er speelt bij de kinderen en tonen we betrokkenheid in de kinderen en hun omgeving. Doordat we willen dat alle kinderen zich verantwoordelijk voelen en verantwoordelijkheid nemen, vragen we de kinderen om het nemen van eigenaarschap.

De kinderen uit de kinderraad hebben de belangrijke rol om erachter te komen wat er speelt en leeft op school en wat iedereen graag zou zien gebeuren. Dit kunnen onderwerpen zijn, zoals:

  • Omgang met elkaar en materialen.
  • Inrichting van de speelplaats.
  • Meedenken over en terugkijken op feesten en activiteiten.
  • Verbeterpunten die we graag op school willen zien.

Deze zaken worden besproken tijdens een kinderraadvergadering. Tijdens de vergadering wordt besproken met welke ideeën/onderwerpen we iets kunnen. De volgende stap is om na te denken over hoe we de plannen bekend kunnen maken en hoe ze uitgevoerd kunnen worden. Eén keer per maand op maandagmiddag staat er een vergadering op de agenda.

Brabants Verkeersveiligheidslabel

Kinderen zijn een kwetsbare groep in het verkeer. Elk jaar zijn in Nederland honderden kinderen betrokken bij verkeersongevallen. Meer dan een hele schoolklas laat daarbij het leven. Zij moeten daarom leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er in 1997 een keurmerk in het leven geroepen: Het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) met het beeldmerk SEEF de Zebra toont aan dat een school zich inzet voor verkeerseducatie en -veiligheid rond de school.

Het BVL biedt basisscholen en gemeenten de helpende hand om structureel en meer op de praktijk van alle dag gerichte verkeerslessen te geven. Het is een parapluproject van de provincie NoordBrabant. Inmiddels hebben alle Brabantse gemeenten het BVL-gedachtegoed overgenomen via een college-of raadsbesluit en investeren er menskracht en geld in. Het BVL-netwerk bestaat uit een bundeling van krachten van organisaties die intensief met elkaar samenwerken voor efficiënte ondersteuning aan scholen.

Het Label is hét bewijs dat verkeersveiligheid structureel deel uitmaakt van het schoolbeleid. De leerlingen krijgen verkeerslessen en er zijn verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving en zijn de wegen naar school zo verkeersveilig mogelijk. Daarnaast zijn (verkeers)ouders of – verzorgers betrokken bij verkeerseducatie. Ook ’t Klokhuis gaat voor NUL Verkeersdoden in Brabant en doet mee met het BVL!